2008. február 2., szombat

V.L.P. azaz a világ legfinomabb pogácsája


Említettem már korábbi bejegyzéseimben, hogy van egy olyan rigolyám, hogy bizonyos ételek nekem évszakokhoz, időjáráshoz kötődnek. Pl: joghurttortákat, citromhabot, a tejszínes-túrós-kekszes sütimet stb. általában csak nyáron, jó időben készítem. Amikor pedig bejön a bekuckózás ideje, a hideg, akkor előkerülnek az olyan ételek amelyek a legfinomabbak egy pohár meleg teával. Ilyenek a különböző melegszendvicsek és a pogácsa. Persze ez nem jelenti azt, hogy nyáron erős kényszer hatására nem sütök ilyesmit, mégis szerintem a pogácsa az ősz és a tél eledele.

Kb. 2 éve télen jött rám, hogy szeretnék pogit sütni. Addig ha erre éheztünk rá, akkor maradt a bolti, én nem mertem vele próbálkozni. Azután jött az ihlet, miért is ne sikerülhetne? Addigra már volt egy kevés sütős-főzős rutinom, úgyhogy belevágtam. Nem is volt olyan egyszerű, mint ahogy gondoltam, mert akárkitől kértem tuti finom és könnyű receptet, mindenki másfajtára esküdött. Úgyhogy elkezdtem sütni. Hetekig próbálkoztam: volt margarinos, vajas, élesztős, sütőporos, sajtos, sajtnélküli, tökmagos, töltött, tejfölös stb., de egyik sem volt az igazi. Persze mindegyik elfogyott, de másra vágytam. Már túl voltam minden barátnő, kolleganő receptjén, megsütöttem a szakácskönyveim legígéretesebbjeit, de nem és nem.

Legvégül-végső elkeseredésemben- előkotortam a réges-régi zsírpacás, szakadt, lapokra zuhant családi, kézzel írt szakácskönyvet. Gondoltam még egy próbát teszek, ha ez sem jön be, akkor marad a bolti vagy pogácsa nélkül tengetjük hátralévő napjainkat. De úgy látszik megkönyörültek rajtunk a pogácsafelelős istennők, mert ez lett az igazi. Puha, omlós, a tésztájával könnyű dolgozni, másnapra sem keményedik meg. Ja! és nagyon finom. Innen a cím , mert ez a V. L. P. (Szerintem!)

V.L.P. azaz sajtos pogácsa

Hozzávalók: 50 dkg liszt, 3 dkg élesztő, 25 dkg margarin, 1 kisdobozos tejföl, 15-25 dkg sajt ( ízlés szerint), 1 és fél deka só, 1/2 dl tej, csipet cukor.

Én kenyérsütőben pakolom a hozzávalókat és azzal dagasztatom meg, de akinek nincs az a következőképpen cselekedjen.

Az élesztőt, a pici cukros langyos tejben felfuttatjuk. A margarint a liszttel elmorzsoljuk, hozzáadjuk a reszelt sajtot. Közepébe fészket készítünk és belerakjuk a sót, a tejfölt és a felfuttatott élesztőt. Egy rugalmas, nem túl lágy tésztát kell, hogy kapjunk. ( A hozzávalók minőségétől függően korrigálhatunk egy kis plusz tejjel vagy liszttel)

1 óráig pihentetjük, majd 2 cm vastagra nyújtjuk és kiszaggatjuk. Tetejét tojássárgájával lekenjük, ízlés szerint szórhatunk akár rá még sajtot vagy különböző magokat. Tepsire téve még negyedóráig pihentetjük, végül nem túl forró sütőben aranybarnára sütjük.

Nincsenek megjegyzések: