2008. február 17., vasárnap

Szedres papucs


Erről a sütiről jelenleg csak szuperlatívuszokban tudok beszélni. Könnyű elkészíteni és valami isteni finom. A recept a már többször dicsért új Stahl édességek könyvből való. Amiért először feltűnt- csak a kép alapján- annak az az oka, hogy kísértetiesen hasonlít a nagynéném által készített, isteni finom, szilvalekváros, tepertős papucsokra. ( aztán elolvasva Judit kommentárját, kiderült az ő motivációja is hasonló gyökerekről ered)

Szóval benne volt a levegőben a papucssütés, csak egyetlen dolog hátráltatta a megvalósulást, sehol nem kaptam helyben szedret. Ez az a tipikus Murphy féle helyzet, amikor szedret keresel, csak málna van, ha málnát ,akkor szeder és így tovább...

Tegnap azután karácsonyi ajándékvásárlás ürügyén Csabán voltunk és amikor éppen parmezán sajtot kerestem anyukám karácsonyi salátaújdonságához a hűtőpultban, szembejöttek velem a Tante Fanny féle előhűtött tészták. Ettől persze, lassan már mániákus süteménysütő lévén, rögtön bizseregni kezdtek az ujjaim és járt az agyam, mit is süthetnék belőlük. És ekkor ugrott be a szedres papucs, úgyhogy velünk jött még egy üveg lekvár és egy zacskó fagyasztott szeder is.

Nos hát persze kedves olvasó, felmerülhet benned a gondolat, miért és hogyan hoz haza valaki 25 km-ről fagyasztott gyümölcsöt. Hát olyan vagányul mint én. Gondolván kint csak úgy röpködnek a mínuszok, nem lehet baj vele. Nem is volt, amíg kint voltunk. Csak azt az apróságot felejtettem el a tervezés során, hogy a Tesco után egy bevásárlóközpontba mentünk, ami szokás szerint zajos, zsúfolt és MELEG volt. Ha az hiszed most, olvasás közben, hogy aggódva figyeltem mi lesz a szeder sorsa, hát ki kell ábrándítsalak. Eszembe sem jutott.

Negyed 8 fele értünk az Obiba, mint utolsó állomáshelyünkre. Addigra már összefagytam, fáradt voltam, fájt a lábam, szóval untam az egészet. Kedvetlenül bámultam a padlót, amíg életem párja százast keresgélt az előtérben lévő zárható szekrénykéhez, ahová berakta a csomagjainkat. Amikor az első vérpiros cseppet megláttam a padlón, ledöbbentem (megjegyzem még ekkor sem derengett semmi), aztán ahogy feljebb haladt a tekintetem és láttam a vérfoltos szekrényajtókat, akkor körbesandítottam, kandi kamerát keresve. Tizedmásodpercekkel később, azután észleltem, hogy a "vér" a mi szekrényünkből csordogál szépen lefele. Még ekkor is a lekvárra gyanakodtam. Némi óvatos kutatás után aztán meglett a "bűnös", a szeder indult nem is annyira csendes olvadásnak. Gyors megvettük amiért mentünk, azután rohamléptekkel távoztunk, sok-sok pici szedercseppet magunk után hagyva. Itt kérek elnézést ,utólag is az áruház takarítószemélyzetétől.

Ilyen előzmények után, még aznap este a Csillag születik reklámjai alatt összedobtam a sütit és annyira bejött mindenkinek, hogy komoly esélye van a karácsonyi vagy legalább a szilveszteri sütilistára kerüléshez.


Szedres papucs ( Stahl J.: Gyors édességek)

Hozzávalók: 30 dkg szeder, 4 evőkanál áfonyalekvár (lényeg, hogy piros és savanykás legyen és stimmeljen a szederrel), 1 citrom reszelt héja, 1 evőkanál étkezési keményítő, 1 csomag leveles tészta, 5 dkg vaj,

a lekenéshez: 1 tojásfehérje (Stahl kettőt ír, nekem elég volt egy is)

1. A mélyhűtütt szedret alaposan lecsöpögtetjük. (ha nyáron lesz friss azt elég alaposan megmosni)

2. Amíg csöpög, jöhet a tészta előkészítése. A leveles tésztát kinyújtjuk 50*50 cm-re és felvágjuk 25 db 10*10-es kockára.

(Ez a Stahl féle variáció. Én most nem mélyhűtött tésztát vettem, hanem, mint már írtam a Tante Fanny féle előhűtött, már kinyújtott leveles tésztát. (ajánlom, mert szuper jók, már máskor is vettem. Ez 24*42 centis téglalappá volt nyújtva ,ebből 24 kockát szabtam. Nem lettek egyformák, de sebaj)

3. A lecsöpögtetett szedret egy tálban összekeverjük 4 evőkanál áfonyalekvárral. ( na ezt sikerült elfelejtenem, szederre emlékeztem, az nem volt, úgyhogy sima erdei gyümölcsöset vettem, tökéletes szerintem.) Azt már csak itthon fedeztem fel, hogy a Tesco agyonreklámozott színes termékeinek az egyikét sikerült megvennem. Nagyon szép az üvege, minőséginek látszik, fel sem merült bennem, hogy ez saját márkás termék.(nem mintha olyat elvből nem vennék, csak meglepett)

Szóval lekvár+szeder összekeverve, jön még hozzá egy citrom reszelt héja és egy evőkanál étkezési keményítő. (gondolom ettől nem fog levet engedni az egész cucc)

4. Ha ez kész, akkor jöhet a papucsmanufaktúra: négyzet széleit egy enyhén felvert tojásfehérjével lekenjük, középre jön egy kanálnyi töltelék. Rámorzsolunk egy kávéskanálnyi vajat és a tésztalapok egyik pár szembenlévő csücskeit összecsipentjük a töltelék fölött. Ide is kerüljön "ragasztóként " egy kis tojásfehérje.

5. A papucsokat óvatosan sütőpapírral bélelt tepsibe rakjuk és előmelegített sütőben aranybarnára sütjük őket.

6. Amikor kihűlt fahéjas porcukorral szórjuk meg őket. (Stahl szerint) Én maradtam a sima porcukornál

Nincsenek megjegyzések: