2008. február 2., szombat

Marcsi sajtos fasírtja


A mai ebédünk Marcsi sajtos fasírtja volt. És még mielőtt valaki azt gondolná, hogy ez egy évtizedek óta őrizgetett családi recept, elárulom, hogy bizony ez nem így van. F. Nagy Angéla: Különleges konyha c. szakácskönyvében szerepel ez az étel, pontosan ezzel a címmel. Arra vonatkozóan tehát, hogy ki is a címben emlegetett Marcsi, nem szolgálhatok magyarázattal. Az viszont tény, hogy ez egy nagyon finom étel, már többször készítettem, most azonban nem nekem jutott eszembe. Péntek este pont a F. S. M. F. fázisban voltam ( értsd: fogalmam sincs mit főzzek), amikor a nővérem beállított és tök véletlenül- beszélgetés közben- elmesélte, hogy ezt főzi hétvégére. Kapva-kaptam az ötleten és nálunk is ez készült, mindenki megelégedésére.

Marcsi sajtos fasírtja

1. Készítünk egy fasírtmasszát: kb. 50 dkg darált hús, 1 tojás, 4-5 evőkanálnyi zsemlemorzsa ( nem tudom pontosan, mert nem szoktam mérni, csak szemre, annyi menjen bele, amennyi ahhoz kell, hogy összetartsa, de ne legyen túl száraz sem), vöröshagyma( 1 nagyobb vagy 2 kisebb fej), só, bors. Összegyúrjuk.

2. Egy olyan lábasban vagy serpenyőben amit utána be tudunk tenni a sütőbe, vajat olvasztunk egy kis olajjal keverve. Nem kell sok belőlük- talán 5 dkg vaj és 2-3 evőkanálnyi olaj.

3. A fasírtmasszából pici kis golyóbisokat formálunk és a forró zsíradékba helyezzük őket. Mindkét oldalukat aranybarnára sütjük. (Ne kis lángon, mert beszívják az olajat)

4. Ezután levesszük a tűzről, öntünk alá vizet ( én saccra szoktam, de kb. 1-1,5 dl-t, közben ránézzek és ha úgy látom, hogy kevés, akkor még öntök alá), alufóliával vagy fedővel lefedjük és előmelegített sütőbe dugjuk 25-30 percre. Ezalatt a fasírtok belseje is készre sül. (Közben néha nézzünk rá, nehogy elfogyjon alóla a víz, de sokat se öntsünk alá)

5. Ha kész a fasírtokat kiemeljük az ízes szaftból. Kb. 0,5-1 dl szaft maradjon az alján, az az ideális. Egy doboz tejfölben elkeverünk 1 evőkanál lisztet és hozzákeverjük a szafthoz. A gázon egyet rottyantunk rajta, hogy a liszt ki tudja fejtetni a sűrítő hatását. Végül hozzáadunk 10 dkg lereszelt trappista sajtot és elkeverjük benne. Így kapunk egy nagyon finom ízű sajtmártást.

6. Rizzsel tálaljuk. Petrezselyemmel díszíthetjük és az ízéhez is nagyon passzol.

Nincsenek megjegyzések: