2008. február 3., vasárnap

Mákos-narancsos muffin


A muffinnal kapcsolatosan, az első élményeim kb. 3-4 évvel ezelőttre tehetők. Akkoriban kezdett elterjedni, nagyrészben a Stahl műsorok hatására, aki előszeretettel sütögetett a műsoraiban különböző féle, fajta muffinokat. Addig nem is nagyon hallottam erről a süteményről, talán csak amerikai filmek büféjeleneteiben villant fel néha, innen tudtam, hogy létezik ilyesmi.

Azután, mikor már igencsak érett bennem a gondolat, hogy beruházok egy sütőformára, az egyik kolleganőm ódákat zengett, hogy milyen finom sütiket süt benne, meg hű, meg há. Sőt, receptet is adott hozzá: a snickerses muffint. Ez volt az első muffinreceptem, ami azóta is az uram nagy kedvence. (pont a napokban kért meg rá, hogy süssek neki, talán majd a jövő héten.)

Hozzá kell tegyem, hogy évekkel ezelőtt, egy ilyen forma még közel 3000 ft volt, nem úgy, mint ma amikor már akár 700 ft-ért is beszerezhetsz egyet. Mi pedig igencsak szűkösen éltünk akkor(is). Úgyhogy, úgy emlékszem ez volt a szülinapi ajándékom abban az évben. Nagyon örültem neki. Onnan kezdve, hosszú heteken át muffinokat gyártottam, könyveket szereztem be, receptek után kutattam az interneten és sütöttem,sütöttem,sütöttem.....

A lelkesedésem hosszú hetekig tartott, de ez pont elegendő idő volt, hogy mindketten besokalljunk tőle. Ezért azután hosszú ideig pihentettem a muffinsütést. Időnként összedobtam egy-egy fajtát, de a lelkesedésem jócskán megcsappant. Ennek az is volt az oka, hogy a legutolsó pár adag nem sikerült túl jól, lapos lett a tetejük, nem nőttek meg olyan szép "muffinszerűre".

A napokban azután a Maximában rábukkantam pár muffinreceptre. Az egyiket, mintha nekem találták volna ki, mert már két hónapja kerülgettem a hűtőben egy fél csomag bontott cukrozott máktölteléket. Még nyáron vettem mákos tésztához, de ezzel is úgy vagyok, mint a rakott karfiollal, egy évben egyszer doszt elég belőle. A mák, meg csak ott állt és állt. Szóval a mákos-narancsos muffin pont nekem való recept volt.

Ja! és nagyon szépen lettek a sütik. A titok véleményem szerint ( meg az egyik okos muffinos könyvem szerint) az , hogy forróra elő kell melegíteni a sütőt és nagy lángon kell elkezdeni sütni, kb. 10 perc után lehet egy kicsit visszavenni. Az oka pedig, hogy hamar sülnek ezek a kisadagos sütik, rövid idő alatt kell " összekapják" magukat, ezért kell nekik a nagy hő.

Úgy érzem mostantól megint gyakrabban kerül elő a muffinsütő. (Amit már szilikonosra cseréltem, de kacérkodok újra a teflonossal, mert nagyon tetszenek azok a klassz mintás papírkapszlik.)



Mákos-narancsos muffin

- 22 dkg lisztet elkeverünk fél csomag sütőporral

- a narancsot meghámozzuk, úgy, hogy belső fehér héja se maradjon rajta. (én egy éles késsel csupaszítottam le) , a gyümölcshúst felkockázzuk. ( 1 db-ot ír a recept, de bátran mehet bele kettő is)

- Egy tálba tesszünk 25 dkg mákot és 10 dkg cukrot (én cukrozott máktöltelékből csináltam, kb. 18 dkg volt és cukrot egy evőkanállal raktam még hozzá), hozzádobunk egy csipet sót, hozzáöntünk 5 evőkanál olajat, 20 dkg tejfölt és 2 egész tojást is hozzáütünk. ( a narancsoknak a leve is mehet bele, ami kifolyik pucolás közben)

- ezt összekeverjük és hozzáadva a lisztes keveréket és a narancskockákat még egy párat keverünk rajta, majd muffinformákba töltjük és megsütjük a fent leírt módon.

Megjegyzés: nekem túlságosan dominált benne a mák, a narancs alig érződött rajta, ennek ellenére finom volt, de legközelebb ( mert lesz legközelebb!) úgy fogom csinálni, hogy egy narancsot karikákra vágok és sütés előtt a muffinok tetejére ültetem.

Nincsenek megjegyzések: