2008. február 17., vasárnap

Karácsony 2007. - Gesztenyés kosárka


Az idén karácsonykor nem nagyon gyártottam szeletelős sütiket, inkább darabosakat. Nem volt ebben szándékosság, valahogy így jött ki. A gesztenyés kosárka kifejezetten a ház Urának készült, tekintve, hogy én nem szeretem a gesztenyét. De a szülinapi gesztenyés-tejszínes tortával akkora sikerem volt, hogy mindenképpen akartam a karácsonyi sütik közé egyet, hogy örömet szerezzek vele. (persze örül ő minden édességnek, de ez azért kiemelt helyen van a listáján)

A decemberi Vidék ízében találtam egy gesztenyés kosárkát, amit a töltelékkel együtt kell megsütni. Először úgy volt, hogy azt készítem, de később találtam a lementett receptjeim között egy másikat, amit utólag kellett tölteni. Azt hiszem Kuzsu receptje, de nem biztos. Az Uramat meginterjúvoltam és ő az utóbbi mellett döntött.

Beírom az eredeti receptet, de ebből az adagból irtó sok lesz, úgyhogy én csak 2/3 adagból csináltam. Jó vendégváró süti, mert előre meg lehet csinálni, mert puhulnia kell.

Gesztenyekosár


Hozzávalók:

Tészta:
40 dkg liszt
30 dkg margarin
20 dkg dió
20 dkg porcukor
2 vaníliás cukor
1 egész tojás
pici só
1 mokkáskanál fahéj
Krém:
3 csomag gesztenye massza
25 dkg margarin
25 dkg porcukor
1 vaníliás cukor
1 jamaikai rum aroma
Csokimáz:
2 tábla tortabevonó csokoládé
9 dkg vaj
6 kávéskanál porcukor
Sütőpor nem kell a tésztához!

Nagy adag, kb. 80 db lesz belőle, de megéri! 25 éve karácsonyváró süteménye a családnak!

Elkészítés: A tésztához valókat összegyúrjuk, és 2 órára hütőbe tesszük. Kb. 3 mm vastagra nyújtjuk, kiszaggatjuk a kis kosárka nagyságú körökre, és a kosárkába illesztve kb. 15 perc alatt megsütjük. Miután megsültek, kiszedjük a kosárkából, és újratöltve azokat, újabb adagot sütünk, amíg a tészta tart.

Kihűtjük a formákat, majd megtöltjük a krémmel, amihez a hozzávalókat habosra keverjük. Mikor megtöltöttük a formákat, a tetejüket szépen elsimítjuk, és egyenként a csokoládémázba mártjuk a gesztenyés felületet. A csokimázhoz a hozzávalókat vízgőzben feloldjuk, és addig tartjuk ebben a vízben az edényt, amíg a kosárkákat mártogatjuk, hogy meleg maradjon. Ha hideg helyen mártogatjuk, kb. 10 mp múlva vékony, roppanós máz lesz a gesztenyén, ami finom, habos, rumos, egyszóval csodálatos. Próbáljátok ki!

Sokáig eláll, ha marad. Igazából a tésztának egy kicsit meg kell puhulni, akkor finomabb.

Nincsenek megjegyzések: