2008. február 17., vasárnap

Karácsony 2007.- Kolbásszal töltött karaj


Nos, hát akkor elkezdem a karácsonyi sütés-főzés eredményeinek leírását. Előre szólok, nem kevés, el fog tartani pár napig, utána pedig itt a szilveszter.....

Nyilván sokan gondolják most magukban, hogy mi olyan nagy dolog egy ilyen egyszerű ételben, mint a kolbásszal töltött karaj. Nos, igazuk van. Semmi. Annak aki már készített ilyet. Én ilyen téren most debütáltam. Félve kezdtem hozzá, mert ettem már nagyon ízetlen példányt is ebből. Kérdezősködtem, nézelődtem és végül visszanyúltam a gyökerekhez: a Horváth Ilonához. Hozzátettem még a magam kis eszét és jelentem a végeredmény tuti finom lett. Ide pedig két okból jegyzem le: az egyik, hogy ha legközelebb készítem meglegyen, a másik pedig, hogy aki hozzám hasonlóan még nem mert belevágni, az hátha egy kis bátorságot merít belőlem.


Kolbásszal töltött karaj

Adott volt a karaj, ebbe az Uram középre egy hegyes késsel gyártott egy lyukat, ami majdnem végigért. Az én példányom kívülről elég zsíros volt, én azt nem szeretem, úgyhogy szabtam le belőle. Amúgy a lyukkészítés (hülye egy szó) nem nagy dolog, de az Uram itthon volt, hadrafogható állapotban, ezért fogtam be.

Ezután jött a fűszerezés, ízesítés. Alaposan besóztam minden oldalát. ( mivel vastag a hús, és át kell hogy járja, egy picit több sót használtam mint amit elégnek gondoltam, de bejött.) A kolbásznak fúrt lyukat is bedörzsöltem. Ezután jött még frissen őrölt bors és piros arany kívül-belül (csemege, mert az volt itthon, de lehet csípős is, ízlés kérdése)Két gerezd fokhagymát vékony tüskékre vágunk és az így kapott 8-10 darabkával megtűzdeljük a húsunk mindkét oldalát. ( hegyes késsel lyukat szúrunk és belenyomjuk a fokhagymát.)

Ezután jött bele a kolbász.

Amikor elkészült tányérra tettem és beraktam a hűtőbe pár órára, hogy jól átjárja a só és a többi íz. (szerintem egy éjszakányi hűsölés sem ártana neki.)

Amikor rákerült a sor, kivettem. Egy tepsibe zsírt tettem kb. 2 evőkanálnyit, ráültettem a húst, majd öntöttem alá bőven vizet. Kb. 2-3 decit és lefedtem alufóliával. Ezután ment a már előmelegített sütőbe, ahol kislángon süldögélt jó sokáig. Kb. 1,5-2 óráig, de ez nyilván függ a hús nagyságától is. Amikor már süldögélt egy ideje, akkor rá-ránéztem és amikor már úgy láttam omlósan puha, akkor levettem a fóliát, a gázt feljebb tekertem és még kb. 10 percig pirítottam.

Melegen is finom, de úgy nem lehet szépen vágni. Kihűlve viszont jó éles késsel gyönyörű vékony szeleteket gyárthatunk belőle, ami mehet szendvicsbe vagy pedig, mint nálunk is, hidegtálra.

Nincsenek megjegyzések: