2008. február 18., hétfő

Donut- amerikai fánk


Még a születésnapomra kaptam a nővéremtől egy - valószínűleg- donut formát. Azért írom, hogy valószínűleg, mert én annak látom, gondolom, a papírján viszont az állt, hogy linzersütő. Bevallom őszintén és linzersütőről még nem hallottam, de ez nem jelent semmit. Lényeg, hogy én donut formának használom, mert azt már régóta szerettem volna. Aztán ahogy jött az advent, meg a karácsonyi őrület, nem volt időm kiprólni, meg receptem sem volt hozzá.

A lökést egy újságcikk adta meg, ami szilveszteri szerencsehozókról, babonákról írt. A lencse, malac meg egyéb dolgok mellett szerepelt ott ez a típusú kerek, középen lyukas fánk is, mondván szerencsét jelent, mert a kör alak a folyamatos sikert és jót jelenti annak aki év végén ilyet eszik. Receptet pedig egy nlc-s fórumon találtam, elég nehezen, merthogy minden recept arról szólt, hogy süssük ki olajban a fánkokat. Én pedig pont úgy tudom,hogy ennek az a lényeg, hogy nem bő olajban készítik. Végül találtam egyet, amit egy donut készlethez mellékeltek, ez alapján dolgoztam.

Hamar sül és finom, bár a sima cukormázzal együtt, nem egy kalóriaszegény édesség az tuti, dehát mit be nem vállal az ember lánya egy kis szerencséjért.

Alapfánk (Donut) (Bigacsiga2 receptje)

2 csésze finom liszt (egy csésze 2, 5 dl)
1/2 csésze cukor
1 cs. sütőpor
4 evőkanál étolaj
1/2 csésze tej
1 cs. vaníliás cukor
1 tojás felverve

A sütőt elő kell melegíteni 160-165 fokra.
Össze kell keverni a lisztet, cukrot, sütőport.
Ehhez kell adni a felvert tojást, olajat, tejet.
Az egészet csomómentesre keverni.

A sütőlapokat vékonyan ki kell kenni vajjal vagy margarinnal. Olaj nem jó.
A formákat 2/3 részig megtölteni, és 165 fokon 8 percig sütni. Tűpróba.
Ha kiveted a fánkokat, kissé kihűteni a sütőlapot, kitisztítani, és süthető a következő adag.

Ebből az adagból 12 nagy (2 tepsi) vagy 36 kicsi fánk (3 tepsi) süthető. :)

A nem lyukas fánkok tetszés szerint tölthetőek pl. lekvár puding stb.
A teteje mázzal vonható be.
pl. csoki máz, csoki máz és kókuszreszelék, csokimáz és szinescukor dara,
cukormáz, 1 csésze porcukor, 1/2 csésze forrásban levő vízzel csomómentesre keverve.
A víz helyettesíthető, narancslével, citromlével vagy tejjel, ízesítőkkel ételszinezékkel stb.

Megjegyzés tőlem: a tésztát a tupperes hablabdámmal töltöttem bele a lyukakba, de ennek hiányában tökéletesen megfelel a kivágott zacskó vagy egy kiskanál is. ( bár szerintem zacskóval könnyebb dolgozni)

3 megjegyzés:

Blue írta...

Nagyon jól néz ki, gratulálok hozzá! Kedvet kaptam tőled és kipróbálom :)
Blue (magikustintahal.blogspot.com)

Névtelen írta...

Szia! Sajnos nekem nem jött be ez a recept. Nekem az ehez a recepthez tartozó sütőformák is megvannak, de a tészta nem emelkedik fel. Lapos marad. Senki nem tud tanácsot adni, hol ronthatom el.

Zsuzsi írta...

Szia!Hát nem tudom. Igazándiból ezek alapból nem magas sütemények, tehát pl. a hagyományos fánkoknál jóval kisebbek. Valamennyire a sütés közben meg kellene, hogy emelkedjenek,márcsak a sütőpor miatt is. Nem hagytad túl sokáig állni esetleg a nyers tésztát? Üdv: Zsuzsi