2008. február 27., szerda

Olajos kifli kolbásszal töltve azaz a pótuzsik története


Van egy kisfiú a csoportomban, aki már elsős kora óta, minden áldott nap- annak ellenére, hogy menzás- egy kis műanyag dobozban hoz magával pluszban valami ennivalót. Egy péksütit, kekszet, ropit, pár szelet süteményt vagy gyümölcsöt. Egyszer valamelyik kíváncsi társa megkérdezte tőle, hogy Robi, te miért hozod mindennap magaddal ezt a dobozt, amikor itt is kapsz ennivalót? A válasz: ebben van a pótuzsim. Szóval a gondos anyai kezek gondoskodtak arról, hogy ha véletlenül nem ízlik neki a három étkezés közül valamelyik vagy nem lakik jól vele, akkor se maradjon éhes. Szerintem nagyon jó ötlet és mégis a 23 gyerekem közül ő az egyetlen, akinél ez rendszeresen előfordul.

A pótuzsi kifejezés viszont nagyon megtetszett és otthon is szoktam alkalmazni az Uramnál. A rendes ennivalója mellé gyakran/szinte minden nap jár valami pótlás, kiegészítés. Egy szelet csoki, keksz, péksütemény, mikor mi van otthon. Így, ha véletlenül túlóráznia kell, akkor sem marad éhen. Habár még sosem hozott haza ételt, mindig elfogy. Gyanítom, idő előtt..

Ha van időm szívesen sütök én neki valamit, ami aztán "pótuzsiként" funkcionálhat.

Ez az olajos kifli-variáció is ilyen ihletésből született, bár nagyon laktató, így aztán főételnek is megteszi.

Habár már szerepelt a recept itt, de beírom, hogy ne kelljen keresgetni. Ez a sima változat, én most annyit variáltam rajta, hogy mindegyik kinyújtott cipót csak négyfelé vágtam (hogy nagyobb kifliket kapjak). A végükbe pedig karikára vágott házikolbászt raktam (3-4 darabot)+ egy kis maradék füstölt sajtot végül pedig feltekertem és kifli formájúra igazgattam őket.

A többin (lekenés - szórás - pihentetés stb. ) nem változtattam, ugyanúgy zajlott, mint a sima verziónál.

Olajos kifli-kolbásszal töltve

Hozzávalók: 7 dkg élesztő, 1 evőkanál cukor, 2 csapott evőkanál só (óvatosan,mert só és só között is van különbség), 2 dl langyos olaj, 5 dl langyos tej, 1 kg liszt

Összedolgozzuk az alapanyagokat, majd kelesztjük a tésztát. ( Iszonyú könnyen összeáll) Ha gépesítettek vagyunk, akkor megy minden a maga útján.

Ha megkelt 9 kb. azonos cipóra szedjük, kerekre nyújtuk őket és mindegyiket 8 cikkre szeljük. A cikkek szélesebbik végére teszünk valamilyen tölteléket( sajt, virsli, sonka, felvágott, kolbász stb. ízlés szerint) és kifli formájúra feltekerjük.

Tojással megkenjük, a tepsin picit még pihentetjük, újra lekenjük tojással végül még megszórhatjuk sajttal vagy szezámmaggal és megsütjük.

Megjegyzés: én nem szoktam langyosítani a dolgokat, mikor géppel dagasztom, csak ha simán készítem.

Én csak egy picit felhígított tojássárgájával szoktam lekenni, nem egész tojással.

Nincsenek megjegyzések: