2008. február 2., szombat

Almás pite


Bocs a kihagyásért, de dolgos pár napon vagyunk túl. Csütörtökön nekiálltunk meszelni, ( vagyis nem meszelni, mert diszperziós festéket használtunk, de ha azt mondom festettünk, az úgy hangzik mintha ablak vagy ajtófestés lett volna porondon) Szóval meszeltünk, de festékkel. No nem az egész lakást, csak egy szobát és két kisebb helyiséget ( mosófülke+WC). Úgy terveztük egy nap alatt összerántjuk az egészet. Csak egy valamiről felejtkeztünk meg. Az ilyenkor szokásos alapszabályról. Miszerint: számold ki- ráhagyással- hogy mennyi időre és anyagra lesz szükséged. Azután ezt szorozd meg 2-vel. Nos ez az utóbbi művelet maradt ki. Nem is lettünk kész, csak szombatra. Jól el is fáradtunk. Klassz. Összesen 4 napot voltam itthon, mert csütörtökön és pénteken szabin voltam és valószínűleg fáradtabban megyek vissza holnap reggel dolgozni, mintha csak 2 napot lettem volna itthon.

Mára pihenést terveztem, de főzni muszáj volt valamit. És persze azért a sütés sem maradt ki. Gondolkoztam, hogy mit is süssek, ami finom, gyors. Több ötletem is volt, azután természetesen olyat választottam ki, ami tök pepecselős.

Hiába szeretek sütni, van néhány olyan munkafolyamat benne, amit ki nem állok. Ilyen többek között az almapucolás-reszelés és a tésztanyújtás is. Szóval minden logikát nélkülözve ezért választottam egy almás pitét.

A receptet a mit főzzek holnap topicon olvastam- fokrisz írta be- omlós almás néven. Tényleg finom lett. Alig 5-6 szelet árválkodik már csak a tányéron. (Pedig még vendégeink sem voltak)

A receptet eredetiben bemásolom, ahogy lementettem, a végén pedig hozzáírom a saját tapasztalataimat.

Omlós almás (Fokrisz)

Hozzávalók a tésztához: 35 dkg liszt, 15 dkg vaj, 10 dkg cukor, 2 tojás sárgája, 3 ek. tejföl, fél csomag sütőpor
Először a vajat el szoktam morzsolni a sütőporral kevert liszttel, majd utána adom hozzá az összes többi hozzávalót.
Töltelék: 1, de inkább 1,5 kg almát meghámozok, káposztareszelőn lereszelek és egy teáskanálnyi cukorral elkeverem. Ha levet eresztett, kinyomogatom belőle a fölösleges lét, de úgy, hogy ne legyen teljesen száraz, különben a töltelék is az lesz (hozzá kell kalkulálni, hogy a cukortól még levesesebb lesz). Belerakom egy lábosba, ízlés szerinti fahéjjal elkeverem és pár perc alatt megpárolom. Ha kész, hozzáadok ízlés szerinti kristálycukrot (én mindig kóstolgatom, jó-e már ). Ezt kihűtöm.
Ez egy normál tepsinyi adag (ami kb. akkora, mint egy fél gáztepsi, hosszra pár centivel nagyobb csak). A tésztát kettéveszem, a tepsi méretére nyújtom. A kiolajozott és sütőpapíttal bevont tepsibe rakom az egyiket (ha nem elég hosszúra nyútjottuk a tésztát, kézzel rá lehet segíteni ), ezután megy rá az almás töltelék, majd a másik kinyújtott tészta. Ezt megkenem tojással és villával megszurkálom. Közepes lángon (180 fok ) sütöm, amíg a teteje szép aranybarna színt nem vesz, ami az én gázsütőmnél olyan 30 perc.

Megjegyzések (Zsuzsi): Elég édes almát vettem, úgyhogy alig kellett cukrozni, talán össz-vissz 3 evőkanállal, ha beletettem. Legközelebb, ha szintén ilyen édes almát kapok, akkor fogok, hozzá némi citromlevet csöpögtetni. Nem sokat 1-2 evőkanálnyira gondoltam.

Fahéjból egy csapott evőkanálnyi ment hozzá.

A nyújtást-mivel utálok- úgy úsztam meg, hogy a tészta felét a szilikonlappal bélelt tepsi alján lisztes kézzel szétnyomkodtam egyenletes rétegben. Utána jött rá az almatöltelék. A felső lapot pedig úgy gyártottam le, hogy a megmaradt fél adagnyi tésztából kisebb-nagyobb darabokat martam ki és a két belisztezett tenyerem között lapos tésztadarabokká nyomkodtam és ezekkel borítottam be az almát. Nem baj, ha először nem érnek össze, mert a végén össze lehet őket húzkodni,nyomkodni. Tegyünk félre egy kevés tésztát, hogy ha kell valahová akkor be tudjunk pótolni. Lehet, hogy bonyolultan hangzik, de nem az. Hamar megvan és a végeredményen nem látszik, hogy, hogy készült.

Nincsenek megjegyzések: