2008. július 24., csütörtök

Olasz citromtorta


Ezt a receptetDolce vita oldalán találtam néhány hete, olasz citromtorta néven. Ahogy Krisztina az eheti Tinában is elmondta, az olaszok egyszerűen, viszonylag kevés-de minőségi hozzávalóból főznek. Nem zsúfolják tele az ételeket százféle fűszerrel, ízesítőanyaggal. És mégis, egyszerű, alap hozzávalókból is zseniális dolgok születnek. Nos, ilyen ez a citromtorta is. Néhány hétköznapi hozzávaló és a végeredmény egy omlós tésztájú, üdítő krémmel töltött csoda.

Egyetlenegy ponton gyűlt meg a bajom a recepttel. Nekem ugyanis a 10 dkg liszt sehogysem akarta összefogni a tésztát. Olyannyira híg masszát kaptam, hogy még egyszer átolvastam a receptet betűről-betűre, hogy biztos nyújtható tésztát kell-e kapnom. Miután megbizonyosodtam róla, hogy bizony igen, mást tenni nem tudván, zúdítottam még hozzá lisztet, amíg tészta állaga nem lett. Igaz, hogy nem hideg vajat használtam, hanem puhát, de nem hiszem, hogy ez ekkora galibát okozhatott volna. Mivel citromlé és egy tojás is megy a tésztába, szerintem kevés, hozzá a 10 dkg liszt. Úgyhogy aki hasonlóan jár, mint én annak azt javaslom adjon még hozzá lisztet, amíg nyújtható állagú tésztát nem kap. Pontos számot nem tudok, mert kétségbeesésemben eszembe sem jutott, hogy lemérjem a hozzárakott plusz mennyiséget.

Ezt leszámítva a süti maga a tökély. Citromos tészta, citromos krém- isteni párosítás.

Egyetlenegy dolog tehette volna még finomabbá, ha ez lehetséges egyáltalán- pár szem málna vagy eper a tetején. Nekem akkor nem volt itthon egyik sem, mégis rekordsebességgel tűnt el a 6 minitorta. (Kettő- rejtélyes módon- már azelőtt , hogy lett volna ideje állni a hűtőben pár órát)

A kosárkákat a fényképen, a sütik alatt lévő, szilikonos tupper formában készítettem el, de ennek hiányában simán működi a dolog a mindenfelé kapható kisebb-nagyobb fém formákkal is, csak azokat persze előtte ki kell vajazni. Sőt, mivel a krém nagyon szépen megdermed, szerintem készíthetünk egy nagy alapot, piteformában vagy sima tortaformában-úgy, hogy peremet formázzunk neki és abba töltjük bele a krémet. Ha ezután hűtőben egy éjszakát pihentetjük, simán fogunk tudni belőle szép szeleteket gyártani.

Olasz citromtorta (Dolce vita receptje)

Hozzávalók: 6 kis tortához: 10 dkg liszt, 5 dkg vaj, 1 tojás, csipet só, 4 dkg cukor, 1 kiskanál sütőpor, 1 citrom lereszelt héja, fél citrom leve
Krémhez: 2,5 dl tej, 3 tojássárgája, 2,5 dkg liszt, 5 dkg cukor, 1 citrom lereszelt héja, egy citrom leve

1. A torta alapanyagaiból gyúrjunk tésztát, majd tegyük minimum 1 órára a hűtőbe pihenni

2. Nyújtsuk ki a tésztát 3-4 mm-re, és 8-9 cm átmérőjű tortaformával szúrjunk karikákat belőle. 8 formát vajazzuk ki és lapogassuk beléjük a tésztát
3. „Vakon” süssük ki a tortákat: tegyünk sütőpapírt a torták belsejébe, és szórjunk rá babot, így süssük 15 percig, 180 fokra előmelegített sütőben.
4. Vegyük le a babot és a papírt, még 5 percig süssük a tortákat
5. Készítsük el a krémet: keverjük a cukrot a tojás sárgákkal és a citrom levével habosra, adjuk hozzá a lisztet és a citromhéjat
6. Forraljuk fel a tejet, majd szép lassan csurgassuk bele a kifehéredett tojáskrémet, kb. 5 percig folyamatos keveréssel főzzük, hogy jó sűrű legyen.
7. A krémet töltsük a kisült formákba, majd 5-6 órára (de jobb egy éjszakára) tegyük a hűtőbe

Nincsenek megjegyzések: