2008. január 29., kedd

Virslis kiflik



Bár eddig erről még nem írtam, gyakran sütök kelt tésztákat, péksüteményeket. Na persze nem volt ez mindig így, főképp azóta vagyok ilyen lelkes, hogy van kenyérsütőgépem. Az eredeti funkciójára, mitagadás, nem túl gyakran használom, volt ugyan pár próbálkozásom kenyérügyileg, de valahogy nem váltunk a rabjává. Elment-elment, de nem volt az igazi. Talán nem találtunk rá még a tökéletes receptre. Persze, ha vasárnap este jövünk rá, hogy nincs elég kenyér a hajnali munkábamenetelhez, akkor mint csodafegyvert bevetjük. A fent említett esemény pedig könnyen előfordulhat, merthogy az én Uram bizony a kenyeret ipari mennyiségben fogyasztja. Szerintem ebből következik az is, hogy rajong a különböző péksütikért . No nem ám a boltiakért-azt köszöni, nem kéri-hanem a házilag sütöttekért. Én pedig, mint jó asszonyka, szorgalmasan gyártom neki a buktákat, csigákat, kifliket, zsömléket. És itt jön a képbe, kis kanyarral, a kenyérsütőgép. Ugyanis a dagasztófunkció nekem maga az áldás. Belátom a lusta háziasszonyok áldása, de mégiscsak áldás. Beleteszem a hozzávalókat a gépbe, és másfél óra múlva kiveszem belőle a gyönyörűen kidolgozott és megkelt tésztát, amit azután töltök, formázok. Öröm így a sütögetés.

A virslis kiflik nem véletlenül váltak a kedvencévé az én válogatósomnak. Ugyanis ő húst, azt köszöni, nem kér, csak darált formában. Viszont a "kitudjamitdaráltakbele" virsli jöhet minden formában és mennyiségben. Így azután nem volt nehéz elkápráztatnom ezzel a péksütivel. A recept eredetije amúgy a Príma konyha c. magazinból való.

Tészta hozzávalói

3 dl tej
1 kiskanál kristálycukor
5 dkg élesztő
50 dkg finomliszt
1 púpozott kiskanál só
1,5 dl olaj

Ezekből tésztát készítünk. Ha van kenyérsütőnk, akkor csak mindent belepakolunk, figyelve az alapszabályokra:folyadék alulra, só ne érintkezzen az élesztővel. Azután jöhet a dagasztó, kelesztő program.
Ha nincs gépünk, akkor az élesztőt kis tejben, a cukorral felfutattjuk.Azután a hozzávalókból sima, egynemű tésztát dagasztunk és kb. 1 óra alatt duplájára kelesztjük.

Ha kész 3 egyforma cipóra osztjuk és egyenként kb. 20 cm átmérőjű kerek lappá nyújtjuk. Mindegyiket 8-8 részre vágjuk, úgy, hogy a kört először függőlegesen, majd vízszintesen is félbevágjuk. Majd az így kapott negyedeket szintén még megfelezzük.
A virsliket (egyet általában három darabba szoktam vágni, mert különben túl kicsi lesz és csak a tészta fogja uralni a sütit) a háromszögek szélesebb oldalára helyezzük, majd a csúcs felé haladva feltekerjük. Kicsit formázuk és így helyes kis kiflijeink lesznek.
Sütőpapírral bélelt vagy olajjal kikent tepsibe rakjuk őket.
A tetejüket felvert tojással lekenjük, sajttal megszórjuk (trappista vagy füstölt), majd előmelegített sütőben, jó közepes lángon kb. 20 perc alatt szép aranybarnára sütjük.

ui1: lehet a virsli alá kenni mustárt is, sőt akár egy fél szelet lapka sajtot is. Bár ez utóbbi csak ötlet, még nem próbáltam, lehet, hogy kifolyna.
ui2: az eredeti recept írja, hogy a virsliről a bőrt le kell szedni, mielőtt használjuk. Én ezt azért nem írtam mert szerintem ez mindenki számára evidens. ( Bár végül mégis leírtam, úgyhogy tök mindegy)
ui3: én a sajt mellett vagy helyett el tudom képzelni, hogy külön

Nincsenek megjegyzések: