2008. január 29., kedd

Töki pompos



Nem tudom ki hogy van vele, de én bizony sok-sok évet éltem le úgy , hogy fogalmam sem volt arról, hogy mi az a töki pompos. Azután néhány hónap alatt több ízben is " szembejött" velem. Itt a nlc-n, receptújságban és egyre inkább befészkelte magát a gondolat a fejembe, hogy ezek a visszatérő megjelenések nem véletlenek. Végül úgy döntöttem megadom magam a sorsnak és kipróbálom. A recept a már sokat emlegetett Liannától származik és meg kell mondjam most sem lőttem bakot a receptjével. Már csak egy döntő csata volt hátra. Beadagolni a válogatós és új kaják terén roppant elővigyázatos uraságnak, hogy itt bizony ma töki pompos lesz az ebéd. Az ütközet 11 óra tájban indult. Megkértem, hogy reszeljen egy kis sajtot. Könnyen ráállt, én közben a már megkelt tésztát nyomkodtam a tepsibe. Itt még nem volt gond, mert azt hitte egy szimpla pizza készül. Azonban ahogy sorra kerültek elő az oda nem illő hozzávalók ( tejföl, hagyma, szalonna), úgy szaladt egyre magasabbra a szemöldöke és lett lassabb a sajtot reszelő keze. De még tartotta magát. Nem sokáig. Amikor a fokhagymás tejföl rákerült a tésztára, kibukott belőle a kérdés, hogy akkor mi is lesz ez és miből is van ez a fehér izé?
A válaszom: miszerint töki pompos készül, valahogy nem nyugtatta meg teljesen.
A gyanakvó: Szeretem én ezt?- kérdésre, határozott és nyugodt igennel válaszoltam.A vonásai azonban csak akkor simultak ki teljesen, amikor megkóstolta a végeredményt. Az ítélet: ilyet csinálhatsz máskor is. A csatát megnyertem.( Ha a háborút még nem is)
Amúgy nekem hidegen sokkal jobban ízlik, mint frissen, melegen. Ezt alátámasztja a két , a főztömet gyakran leellenőrző unokaöccs is, akik egy-egy emberes szelet elfogyasztása után közölték velem, hogy ez bizony frankó volt.
Ezek után mit is mondhatnék mást, mint, hogy fogalmam sincs, hogyan élhetünk ezidáig töki pompos nélkül?

Amúgy, ha így belegondolok, mégis csak van egy nagy hibája ennek az ételnek: a neve. Ugyanis a fiúk képtelenek voltak megjegyezni, többszöri elmondás után is töki kompót és töki pompomként emlegették.
Persze ez a kaja értékéből semmit sem von le, a fiúkéből viszont?????

Töki pompos (Lianna receptje)

Hozzávalók:
1 kiló finomliszt
2-3 közepes krumpli megfőzve, összetörve
2 tk. Só
1 dl tej+pici cukor+1 kocka élesztő
fél dl olaj
2-3 ek. tejföl

Tetejére:
1 kis doboz tejföl
fokhagyma
1-2 fej lilahagyma
15-20 dkg húsos szalonna
reszelt sajt

Az élesztőt felfuttatjuk a tejben. Ha kész összegyúrjuk a többi hozzávalóval. Szükség esetén vízzel hígítjuk. (én kenyérsütő gépben dagasztatom be a tésztát). Jól kidolgozzuk és letakarva egy órán át kelesztjük. Egy nagy gáz tepsit kiolajozunk és a megkelt tésztát ebbe nyomkodjuk. A tejfölt kikeverjük sóval és tetszés szerinti mennyiségű fokhagymával. Megkenjük vele a tésztát, rászórjuk a felkockázott hagymát, szalonnát és a reszelt sajtot.
180 fokon sütjük amíg a teteje meg nem pirul.


Megjegyzés tőlem: a tészta nekem túl sok lett, bár lehet, hogy a tepsim nem volt elég nagy ( kb. 35*40 cm-es), szerintem elég lett volna fele olyan vastag, bár ez azt hiszem ízlés kérdése.Mindenesetre én legközelebb fele adag tésztából fogom csinálni.

Nincsenek megjegyzések: