2008. január 31., csütörtök

Egy újabb citromos édesség- görög citromos süti


Ha lúd, legyen kövér alapon, most megint egy citromos édesség következik blogírói pályafutásomban. Stahl recept ez is, a legújabb Végre otthon c. könyvében szerepel. Ott néztem ki, még talán tavaly novemberben mikor megjelent a könyv. Azután csak halogattam és halogattam a megsütését. Hogy miért? Nos egyrészt, volt némi fenntartásom a sziruppal való megöntözéssel kapcsolatban, féltem, hogy tocsakos lesz tőle a süti, azt pedig ki nem állom. ( most amikor rávettem magam az elkészítésére, kiderült, hogy a félelmem alaptalan volt, mert nem tudom mi, ( talán a gríz) úgy felszívja a szirupot, mint a pinty. ) Bár nem tudom a pinty szív-e valamit fel, főleg szirupot? Na mindegy.

A másik dolog, ami miatt halogattam, az, hogy az én fejemben vannak téli és nyári sütemények, édességek. És a citromos sütik nekem a nyárhoz kötődnek. Kivételt képez a citromkrém, amit erős nyomás hatására kénytelen vagyok akár decemberben is legyártani.

Szóval ilyen előzmények után hétvégén nekifogtam a sütésnek. A cukor mennyiségét csökkentettem, a előbbi postomban leírt ok miatt. Nagyon finom sütemény lett a végeredmény, sajnálom, hogy nem próbáltam ki hamarabb.

A házi minőségellenőröm szerint azért különösen isteni, mert olyan az íze, mint a citromkrémnek, csak sütiben.

Görög citromos süti ( Stahl Judit: Végre otthon )

Hozzávalók:

20 dkg finomliszt

10 dkg gríz

2 kávéskanál szódabikarbóna

35 dkg cukor ( én csak 25 dkg-ot tettem bele)

1 csipet só

2 és fél dl joghurt

3 tojás

1 citrom

A sziruphoz:

15 dkg cukor

1 és fél dl víz

4 citrom

Elkészítés:

Egy tálba tesszük a száraz dolgokat ( liszt, gríz, szódabikarbóna, cukor,só)

Egy másik tálban összedolgozzuk a nedves dolgokat ( tojás, joghurt, a citrom héja és a citrom levéből kb. 1-2 evőkanálnyi)

Ha kész a joghurtos kevercset ráöntjük a száraz dolgokra és fakanállal összedolgozzuk.

Amikor elkészül, kivajazott tepsibe ( én egy 20*30-at használtam) öntjük és megsütjük. Nem túl nagylángon kb. 45 percig sütöttem.

Miközben sül, elkészítjük a szirupot: a cukrot, a vizet, a 4 citrom héját és levét először kislángon melegítjük. Amikor fölolvadt benne a cukor, akkor erősebb lángon felforraljuk és 3-4 percig forrásban tartjuk.

Ha a süti megsült, kivesszük és azon nyomban sok-sok helyen villával megszurkáljuk és rákanalazzuk a citromos szirup felét. Negyed óráig állni hagyjuk, azután rálocsoljuk a maradék szirupot is.

A tepsiben hagyjuk kihűlni. Utána kockákra vágva tálaljuk.

Nincsenek megjegyzések: