2008. január 31., csütörtök

Citromkrém


Nem tudom, ki, hogy van vele én bizony- sok más könyv és újság mellett-sokszor forgatom Stahl Judit szakácskönyveit is. Nem mondom, hogy minden receptje elnyeri a tetszésemet, főleg, mert, mint azt már többször írtam, én nem túl gyakran használok különleges hozzávalókat. Egyrészt, mert vidéken ezekhez nem mindig egyszerű hozzájutni, másrészt pedig a már szintén többször említett kényes ízlésű férfiember miatt csak óvatosan újítgatok. Ennek ellenére szeretem olvasgatni a könyveit és persze jó pár receptjét ki is próbáltam már. Ahogy így visszagondolok, nem is nagyon volt ezek között olyan, ami ne lett volna sikeres. Talán a tutti-frutti tallér idéz bennem elő kellemetlen emlékeket, de ott sem a recept vagy az írója volt a hibás, a 3-ból 2 tepsi elégetésében nekem volt fontos szerepem.
A blog olvasóinak nem fog meglepetést okozni, hogy főleg Judit édességreceptjeivel próbálkoztam szívesen. Általános tapasztalatom, hogy a mi ízlésünkhöz képest egy kicsit túl édesek a sütijei, úgyhogy általában már alapból lecsalok a készítésnél belőle kb.10 dkg cukrot. A kivétel erősíti a szabályt mondás azonban itt is érvényesül. Az itt leírt citromkrémen ugyanis semmit sem változtattam, úgy tökéletes ahogy van. Legalábbis a szerelmetes párom szerint, akinek ez a number one édessége. Ha bármikor megkérdezem: Na, milyen édességet készítsek? A válaszok között mindig az első ez a citromkrém. Ünnepekkor dupla adagot készítek, hétköznapokon-mint most is- csupán szimplát, de így is, úgy is rekordsebességgel tűnnek el a kelyhek a hűtőből.
Ja! És akár a túrótorta, ez sem vendégváró édesség nálunk. Ez annyit jelent, hogy ha ez van otthon és vendégek jönnek ez szigorúan a "NEM FELKÍNÁLANDÓ" kategóriába tartozik.

Citromkrém (Stahl Judit: Büntetlen örömök c. könyvéből)

Hozzávalók:
1 citrom
1 tojás
12 dkg cukor
1 kávéskanál vaníliaaroma
1 1/2 evőkanál vaj ( 3 dkg)
30 dkg natúr joghurt
1 1/2 deci hideg tejszín

Elkészítés:
- Citrom héját lereszelem, a levét kicsavarom.
- A cukrot, a tojással és a vaníliaaromával simára keverem.
- Egy kicsi lábosban felolvasztom a vajat, ha már teljesen folyékony lehúzom a tűzről és beleszórom a citromhéjat, beleöntöm a citromlevet és elkeverem.
- Utána hozzáadom a tojásos-cukros kevercset is és szintén jól, egyneműre eldolgozom.
- Visszateszem a tűzre és a legkisebb lángon, habverővel ( én fakanállal szoktam) folyamatosan, gyorsan keverem, amíg be nem sűrűsödik.
- Addig kell kevergetni, amíg, és itt idézem S. J. -ot " amíg a belemártott kanálra már szépen rátapad" Én onnan szoktam látni, hogy kész, hogy egyrészt ha egy pillanatra leállok a keveréssel, akkor lávaként puttyog, valamint, ha miközben keverem a fakanál nyomán láthatóvá válik a lábos alja néhány tizedmásodpercre, akkor késznek nyilvánítom. Ja és persze sűrűnek is kell lennie. Nem annyira, mint egy pudingnak, hanem kb. mint amikor a mirinda szelet tetejére főzzük a zselét. ( Ha valakinek mond ez valamit)
- Szóval, ha kész jön bele a joghurt és hagyjuk kihűlni. ( Ez nem tart túl soká, mert a joghurt gyorsan lehűti)
- A tejszínt habbá verjük és fakanállal óvatosan beleforgatjuka kihűlt, citromos alapkrémbe.
- Kész is vagyunk. Nincs más hátra, csak a kiadagolás kisebb-nagyobb tálkákba, kelyhekbe, ízléstől és étvágytól függően.

Még egy jó tulajdonsága is van amellett, hogy nagyon finom. Nem hízlal. A könyv adatai szerint, egy adag ( ez 6 adagos recept) csupán 238 kalóriát tartalmaz.

Nincsenek megjegyzések: