2008. június 1., vasárnap

Crostata


Nemrégiben írtam arról, hogy a névnapra az Uramtól megkaptam Nigella süteményeskönyvét, ami, hogy egészen pontos legyek a "Hogyan váljunk házi istennőkké" címet viseli.

Távol áll tőlem, hogy szakácskönyvkritikusként debütáljak, de azért néhány gondolatot írnék a benyomásaimról a könyvvel kapcsolatban. Elöljáróban annyit jegyeznék meg, hogy ez volt az első könyvem Nigellától, és igen, szeretném a többit is megvenni-megkapni (lehet ez akár felhívás keringőre, az arra illetékeseknek), úgy tudom magyarul ezen kívül kettő jelent meg: a Nigella falatozója és az Az egész évben nyári ízek címekkel. Összesen 6 jelent meg eddig, szóval három még várható magyarul, ha minden igaz.

Az, hogy a többire is pénzt szánok (megjegyzem nem is keveset átlagosan 5-8000 ft körül mozognak az árak), már önmagában annyit elárul, hogy nem okozott nekem nagy csalódást. Mégis, ha 5-ös skálán kellene pontozni 3,8 pontot adnék neki.

Hogy miért?

1. Engem nagyon zavart, hogy nem mindegyik édességhez készült fotó. Szeretem látni, hogy-hogyan kellene kinéznie az elkészült ételnek.

2. Nekem néhol túl sok a receptekben az idegen-ismeretlen-drága-nehezen beszerezhető hozzávalók sora. Persze mivel angol szakácsnőről van szó, természetesen a számára elérhető anyagokból dolgozik, de én hiányoltam, hogy a legtöbb helyen nincs megnevezve nálunk is kapható helyettesítője-pótlója. Mivel a fordítók között szerepelnek szakács hozzáértők is, úgy gondolom ilyen drágán árult könyvnél ez alapvető elvárás lenne.

3. A könyv tematikusan jól felépített, kitér az édességek szinte mindegyik csoportjára, úgy mint torták (töltetlen, töltött, gyümölcsös, mini),

aprósütemények, pie-ok (piték) ezen belül édes, sós, mini variációk

desszertek (rétegesek, sajttorták, profiterole, szuflé stb.)

csokis receptek(torta, brownie, keksz minden ami kell)

gyerekeknek(születésnapra, iskolai ünnepségekre) ebben a fejezetben szerepel a sokat előráncigált tündértorta receptje. (anno mikor támadták Stahl Juditot, hogy lemásolta Nigellát, ezt a receptet hozták fel többek között ellene no comment)

karácsony ( ne nálunk hagyományos karácsonyi ételekre gondolj, tipikus angol dolgok)

kenyér és élesztő

a házi istennő éléskamrája ( zselék, lekvárok, csatnik stb)

4. A könyv amúgy baromi vastag, az Uram szerint fegyverként is kiválóan használható, tartalomjegyzék nélkül 375 oldal. Élvezetes olvasmány, tetszik benne, hogy Nigella minden egyes recepthez még ad minimum plusz 2 tippet, hogy hogyan lehet csavarni rajta egyet. Így azután, ha nem is készítem el az adott receptet, rengetek jó ötletettel, megoldással leszek gazdagabb.Nagyon részletesek a leírások benne, minden fejezet előtt van egy kb. másfél oldalas ráhangoló bevezető is.

5. Tetszett, hogy rengetegszer említ más szakácskönyvszerzőket, akiktől az adott receptet vette, nem akarta úgy beállítani, hogy ő találta fel a spanyolviaszt.

Összeségében tehát (felfelé kerekítve) egy erős jóra értékelném a könyvet és tényleg várom, hogy a többit is forgathassam.

Íme az első recept, amit kipróbáltam a könyvből: a crostata nevű eredetileg olasz édesség. Nigella szederlekvárral ajánlja (amit ő készít el és a receptje szintén benne van a könyvben) Ő még ajánl hozzá egy kancsó meleg vaníliasodót.

Nos anélkül is finom, de én legközelebb kevesebb ideig sütöm, mert így a széle nagyon megszáradt. Amúgy a süti kinézete gyönyörű és bár nem nagyon szoktam ilyen hasonlatokat használni, de tényleg olyan, mintha a tészta lenne a foglalat, a lekvár pedig a kő egy ékszer közepén.

Amin változtattam: - nem volt szederlekvárom, csak jófajta ribizli( jó nagy gyümölcsdarabokkal és kissé savanykásan. Szerintem ilyesmit érdemes hozzá választani.

- nem a Nigella által ajánlott gyümölcstortaformát használtam (mert utálom kivajazni is, meg elmosogatni is, úgyhogy csak végső esetben veszem elő), hanem egy sima szilikonos 22 cm-es átmérőjű kerek tortaformát.

Crostata (Nigella Lawson receptje alapján)

Hv.: 7,5 dkg vaj, 15 dkg kristálycukor, 2 nagy tojás, 20 dkg finomliszt, egy csipet só, 1 teáskanál sütőpor, 1 citrom lereszelt héja, 20 dkg szeder- vagy egyéb hasonló lekvár

Elkészítés:

1. melegítsük elő a sütőt ( 180 fokra)

2. Keverjük krémesre a vajat a cukorral.

3. Egyenként adjuk hozzá a tojásokat, amíg a krém szép habos-levegős lesz.

4. A lisztet szitáljuk össze a sütőporral, sózzuk meg és forgassuk hozzá a tojásos-vajas keverékhez.

5. Végül adjuk hozzá a citromhéjat is.

6. Kanalazzuk az előkészített formánkba és oszlassuk el benne a tésztát úgy, hogy a szélein vastagabban álljon a tészta kb. 2 és fél cm magas legyen.

7. Kanalazzuk a közepébe a lekvárt, úgy, hogy a pereme maradjon szabadon.

8. Süssük 35-45 percig, amíg a tészta szép aranyszínű lesz, tapintásra pedig rugalmas. A formában hagyjuk kihűlni, csak azután borítsuk ki.

Nincsenek megjegyzések: