2008. augusztus 30., szombat

Lekváros aprósütik



Néha milyen véletleneken múlik egy új recept felfedezése... Még múlt hétvégén, egyik este, nem voltam álmos, olvasni nem volt kedvem, a tévében csak válogatott kínzásokkal teli filmek mentek, a tvpaprikán egy ezerszer látott Bede Robi ismétlést adtak, az Uram pedig a Bibliáját olvasta mellettem (Mezőgazdasági Technika). Addig-addig vergődtem, hogy eszembe jutott, hogy van egy csomó felvett, de meg nem nézett főzős műsorom: zömében Stahl és Nigella. Nosza, be is kapcsoltam. Stahl sok egyéb más mellett készített egy tök egyszerűen látszó lekváros aprósütit, ahogy ő mondta: "semmi különös, mégis mindig az utolsó darabig elfogy". Megtetszett, másnap neki is duráltam magam, hogy elkészítsem. Emlékeztem, hogy a gyors sütis könyvében is benne van ez a recept. Így is van, arra azonban,hogy nem ugyanaz a kettő már csak a végén jöttem rá. ( a videón együtt sütötte a lekvárral, a könyvben pedig egy utólag töltött változat van) Én összegyúrtam a két receptet és a végeredmény isteni lett. Omlós, könnyű, eteti magát. Ráadásul alig kell hozzá valami, igazi minimálédesség és minden hozzávalója olyan, hogy nagy eséllyel megtalálható a konyhánkban még a fizetés előtti utolsó napon is.
Íme az összegyúrt, kissé módosított recept. Én egy kicsit savanykás meggylekvárral készítettem, frenetikus sikert aratva.



Lekváros aprósütik (Stahl Judit receptjei alapján)



Tészta:



12,5 dkg puha vaj
5 dkg porcukor
1 vaníliarúd (helyette én vaníliaaromát használtam)
15 dkg finomliszt
1 csipet só
A töltéséhez lekvár-legjobb egy kicsit savanykásabb és sűrűbb fajta.


Elkészítés:
A puha vajat robotgéppel összehabosítjuk a porcukorral és hozzáadjuk a vaníliaaromát (vagy a kis fekete pöttyöket)
Ezután a lisztet összekeverjük a sóval és a robotgépet lassú fokozatra állítva fokozatosan belevegyítjük a lisztet a cukrot- vaníliás vajba. Nem fog teljesen összeállni, de kézzel egy-két mozdulattal egy puha tésztát kapunk.
A tésztából 2-3 cm átmérőjű golyókat formálunk és tepsire helyezzük őket, egymástól kb. 4-4 cm távolságra.
Fakanállal vagy az ujjunkkal mindegyiknek a közepébe fúrunk egy lyukat, amibe tesszünk egy adag lekvárt. (nem spóroljunk nagyon vele, de ne is legyen túl sok, mert akkor szétfolyik és megég)
Az előmelegített sütőben 10-15 perc alatt, közepes fokozaton megsütjük őket. Ne süssük őket nagyon meg, mert akkor elvesztik az omlósságukat és inkább ropogósak lesznek. Bár..... ki, hogyan szereti.



Ekkora adagból kb. 20 db süti lesz, ami pillanatok alatt fogy el. Az a típusú édesség, ami hamarabb eltűnik a tányérról, mint ahogy kiveszed a következő adagot.
A tésztát lehet variálni dióval, mogyoróval, mandulával, kakaóval stb.-ilyenkor a hozzáadott mennyiséget, a lisztből le kell vonni.

Nincsenek megjegyzések: